· 

Durf jij voor jezelf te kiezen?

Als moeder van een gezin cijfer je jezelf vaak weg. Ook ik doe dit maar ook ik kies voor mezelf. Soms voelt dit wel eens egoïstisch en voel ik me bijna schuldig. Voorbeeld op maandagavond geef ik Body Balans bij Gymvereniging W.I.K., op dinsdagavond heb ik een vergadering staan of een uitje met een vriendin staan, op woensdagavond ben ik samen met mijn vriend aan het klussen in ons huis en op donderdag en vrijdag heb ik klanten ingepland staan en dan wil ik op zaterdagochtend even heerlijk alleen in bad. Dan voel ik me wel eens schuldig dat ik (nog) een moment voor mezelf wil. Maar wanneer ik dan van mijn heerlijke schuimbad heb kunnen genieten, kan ik er weer een vol tegenaan om samen met mijn vriend en zoontje op stap te gaan en te genieten van het weekend. De reacties die ik als gewichtsconsulent krijg zoals 'gewoon lekker normaal', 'ik ben niet aan het lijnen' en 'ik doe nu allemaal leuke dingen en mag blijven eten'. Doen me goed om er de week erna weer vol voor te gaan.

 

Hoe ik dit aanpak?

Plannen is voor mij een toverwoord. Zo plannen we wat we door de weeks gaan eten en halen we hier in het weekend of op maandag zoveel mogelijk al alle boodschappen voor. De uitgebreidere gerechten eten we op dagen dat ik 's middags thuis ben  en op de andere dagen eten we 'makkelijke' gerechten of die de avond er voor voorbereidt kunnen worden. Bij een uitgebreider gerecht kun je denken aan een stoofpot en bij een makkelijk gerecht bijvoorbeeld aan pasta bolognese.  Maak gebruik van een boodschappenlijstje en kijk welke producten je nog in huis hebt. Duik de voorraadkast in en zoek de recepten hierbij, dit schilt ook in de portemonnee.

Daarnaast plan ik wat ik 's avonds ga doen. Ook ik blijf hierin leren. Onlangs heb ik een workshop gevolgd hoe je meer kunt doen in minder tijd. Maak van te voren een lijstje wat je af wil hebben die avond en zet alle afleiding zoals facebook of de radio uit. Ga aan de slag en streep je lijstje weg. Het voelt heerlijk om punten van je lijstje af te strepen. Probeer het ook eens uit.

 

Hoe kun je nog meer voor een moment voor jezelf kiezen?

Kies een iets uit waardoor jij helemaal kunt ontspannen. Soms juist door juist te gaan voor inspanning. Ga eens heerlijk een ronde hardlopen of pak de mountainbike en fiets een heerlijke ronde in het bos. Van zo'n moment voor jezelf ga je juist fitter voelen en ontspanning zorgt ook voor een goede gezondheid. Ga dus Gezond Genieten. Mama blij = iedereen blij.

 

Nog meer tips:

  • Rustig opstarten 's ochtends.  Sta 10 minuten eerder op. Besteed wat meer aandacht aan jezelf. Gebruik die tien minuten om je net iets uitgebreider op te maken, een mooie outfit aan te trekken, even genieten van de rust terwijl de kids nog slapen. Wanneer je er fris en mooi uitziet, voel je je vaak ook een stuk beter!
  • Mobiel uitzetten. Simpel en effectief: zet na 9 uur 's avonds je telefoon uit of leg hem weg! Alle berichtjes zorgen dat je toch weer even iets gaat opzoeken voor die ene vriendin, of je moeder helpt met het plaatsen van een Facebookfoto. Zo kom je in je me-time niet compleet tot rust. Vul deze tijd met dingen die jij écht leuk vind om te doen en die je nodig hebt om bij te komen. Pak een boek of magazine of zet je favoriete serie aan, het is nu jouw tijd!
  • Beweeg. Korte maar krachtige tip. Ga tijdens de lunchpauze op werk naar buiten, parkeer een straat verder in plaats van voor de deur of stap een halte eerder uit. Pak de fiets wanneer je om boodschappen gaat. Frisse lucht en beweging is heel fijn en zó goed voor je.
  • Doe niet alles zelf en tegelijk. Waarschijnlijk kun je pas echt genieten als je alles gedaan hebt wat je wilde doen: het huis opruimen, drie wassen draaien, een gezonde maaltijd op tafel zetten en een traktatie bedenken voor op het kinderdagverblijf. Laat het los. Soms kun je niet alles tegelijk. Of zeg tegen je lief wat je allemaal gedaan zou willen hebben, zodat hij je erbij kan helpen. Anderen kunnen niet ruiken wat jij allemaal in je hoofd hebt, dus spreek het uit!

 

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    tamara noynaert (vrijdag, 14 april 2017 12:38)

    Voor jezelf kiezen is zo moeilijk maar inderdaad zo belangrijk.
    Met een paar kleine simpele stappen kunnen we inderdaad meer verzetten en toch nog me-time zonder ons schuldig te voelen inlassen. Dankjewel vr de tips.

  • #2

    Karin (vrijdag, 14 april 2017 13:01)

    Dank voor de tips! Zijn heel bruikbaar :)

  • #3

    Irene (vrijdag, 14 april 2017 19:31)

    Me-time is super belangrijk. Dat heb ik zelf ook ervaren. Mooie tips geef je. Ik geef een gratis online mini training Me-time, omdat ik alle moeders meer rust en balans gun.