· 

Nieuwe beweegrichtlijnen

De afgelopen weken zijn de nieuwe beweegrichtlijnen bekend gemaakt. 

De nieuwe norm is ´makkelijker´ te behalen dan de oude norm. Dit komt omdat er nu niet wordt aangegeven dat je minstens 5 dagen per week 30 minuten matig intensief moet bewegen per dag maar dat je 2,5 uur per week moet bewegen.

 

Hoe kun je nu voldoende bewegen?

  • Neem wat vaker de trap i.p.v. de lift (op het werk of tijdens het shoppen)
  • Gebruik wat vaker de fiets i.p.v. de auto (bijvoorbeeld tijdens het doen van de 'kleine' boodschappen)
  • Loop even naar je collega toe i.p.v. degene te mailen of te bellen.

Maak van bewegen een gewoonte.

  • Sta bijvoorbeeld een half uur eerder op om te wandelen op de dagen wanneer je niet gaat werken / de kinderen niet naar school toe moeten.
  • Beweeg na het avond eten. Ga bijvoorbeeld een rondje fietsen, neem eens een andere route tijdens het uitlaten van de hond.
  • Je zoon of dochter naar een training van voetbal of turnen gebruik deze tijd en ga eens lekker skeeleren.
  • Parkeer je auto niet 'binnen' op het werk maar bijvoorbeeld aan het begin/eind van het parkeerterrein. De verste plek vanaf de ingang. Zo zet je toch weer een paar extra stappen.
  • Plan een blok vrij in je agenda en gebruik deze tijd om te gaan bewegen.

Maak bewegen leuk

 

  • Lijkt het je niks om in een 'grote' groep te sporten kies dan voor Karin, een Personal Trainer, Sportiefits in        Sint-Annaland.

 

Beweegrichtlijnen per leeftijdscategorie

 

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen luidt als volgt:

  •  Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten.

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen is een minimumrichtlijn om mensen die weinig actief zijn te motiveren in beweging te komen. Mensen die aan deze richtlijn voldoen kunnen door meer te gaan bewegen verdere gezondheidswinst behalen.

 

Voor kinderen van vier tot en achttien jaar geldt de volgende beweegrichtlijn:

  •  Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • En: voorkom veel stilzitten.