Tips voor de feestdagen

 

Wil je afvallen dan kan december een moeilijke maand zijn. Eigenlijk bestaat december maar uit 4 feestdagen. Pakjesavond, Eerste kerstdag, Tweede kerstdag en oudjaarsdag. Maar door deze dagen meerdere keren te vieren zoals bijvoorbeeld pakjesavond bij jou ouders, je schoonouders en met het eigen gezin groeit 1 feestdag al uit naar 3 feestdagen. Dat betekent dat je ook 3 keer verleidingen moet weerstaan. 

Met deze 7 tips moet het jou ook zeker lukken

Wees matig met alcohol en frisdrank

Drink vooral water, thee of koffie. Alcohol en frisdrank bevatten onnodige calorieën. Wil je toch een wijntje drinken, drink dan daarna water in hetzelfde glas. Je glas moet dan leeg zijn voordat je nog een wijntje kunt drinken. Hierdoor drink je automatisch minder wijn, want door het drinken van water tussendoor zul je een verzadigd gevoel houden. 

Sla geen maaltijden over

Zorg dat je je normale ritme vasthoudt. Ontbijt lunch en geniet van je avondeten. Geniet van de hoofdmaaltijden en doe rustig aan met de tussendoortjes en hapjes. Maak niet elk jaar hetzelfde klaar, behalve wanneer deze gerechten voor jou echt een 10 waard zijn. Zie je nu al op tegen de kerstdagen, ga dan eens op zoek naar nieuwe gerechten, en probeer ze alvast eens uit. 

Genieten? Geniet dan volop

Wat is voor jouw die echte 10 waard? Er is zoveel lekkers, kies hetgeen wat voor jouw het echt waard is om te eten en te drinken. Wanneer je het alleen bij de echte feestdagen houdt, valt het eigenlijk best mee dat je te veel kunt eten en drinken maar wanneer je hier extra feestdagen voor en achter gaat plakken, dan kan het veel te veel gaan worden. 

Vraag steun aan je omgeving

Ligt je omgeving in, zodat zij rekening met je kunnen houden. Door bijvoorbeeld meerdere soorten groentes te serveren tijdens het hoofdgerecht.  De kleuren van meerdere soorten groenten op je bord maken het ook feestelijk. Ook kun je zo de opmerkingen zoals 'doe toch eens gezellig' of 'het is toch maar 1x kerst' voor zijn.

Maak gezonde bewuste keuzes

Is er voldoende keuze in de gerechten? Kies dan voor veel groente en fruit. Het is verstandiger om koekjes, snoepjes, gefrituurde hapjes en sausjes te laten staan. 

Sla niet alles af

Eigenlijk staat het ook al bij tip 5 maar maak bewuste keuzes of neem een kleinere portie. En wanneer nodig neem zelf iets mee wat je lekker vind en wat gezond is. 

Geniet

Zoals ik in mijn logo heb staan vind ik Gezond Genieten belangrijk. Samen maar zeker ook de woorden afzonderlijk. Geniet tijdens de feestdagen samen met je gezin, familie en vrienden en van het heerlijke eten. 

Denk je dat je ondanks deze tips toch te veel gaat aankomen tijdens de feestdagen en wil jij in het nieuwe jaar nu echt die poging doen om gezond te gaan leven door Gezond te gaan Genieten, boek dan nu een gratis mini consult.

Reactie schrijven

Commentaren: 0