· 

Goede voornemens

En dan is het toch echt al weer bijna januari. Het afgelopen jaar is voorbij gevlogen. Dit jaar ben je echt van plan om je goede voornemens te gaan laten slagen. Elk jaar stel je jezelf voor dat je gaat afvallen omdat je zo graag die lievelingsbroek weer aan wilt. Maar helaas heeft hij de afgelopen periode weer in je kast gelegen. 

 

Vaak heeft het niet te maken met een kwestie van kunnen volhouden maar met je doel. het kan namelijk een onrealistisch doel zijn of een doel met te hoge verwachtingen. Maar onthou ook het leren lopen of het leren fietsen is je waarschijnlijk niet in 1x keer gelukt. 

 

Wat wordt dit keer jouw doel? Wat wil je bereiken met je doel en waarom wil je juist dit doel bereiken? Wat levert jouw doel je op en wat ben jij bereidt om voor jouw doel te laten? 

 

Dit zijn eigenlijk in het kort de vragen waarover je zou moeten nadenken wanneer je je jouw doel gaat bepalen i.p.v. alleen maar te denken ik wil 5kg afvallen. 

  • Wat wordt dit keer jouw doel? Wil je graag 5kg afvallen of wil jij weer vol zelfvertrouwen in spiegel kunnen kijken?
  • Wat wil je bereiken met je doel? Wat wil je hebben bereikt met 5g afvallen? Wil je dat je buik minder over je broek heen rolt of wil je een ronde kunnen wandelen zonder te hijgen en zere knieën te krijgen?
  • Waarom wil je juist dit doel bereiken? Waarom wil je weer vol zelfvertrouwen de spiegel in kunnen kijken? Voel je je met meer zelfvertrouwen prettiger wanneer je met je kinderen gaat zwemmen?
  • Wat levert dit doel jouw op? Voel je je weer meer vrouw wanneer je je lievelingsbroek aan kunt i.p.v. alleen nog maar moeder? Kun je weer het positieve voorbeeld zijn voor je gezin wanneer je weer vol zelfvertrouwen in de spiegel kunt kijken?
  • Wat ben je bereidt om voor jouw doel te laten? Ben je bijvoorbeeld bereidt om frisdrank en alcoholische dranken zo veel mogelijk te laten staan. Ben je bijvoorbeeld bereidt om 1x per week of friet, of pizza of gebak te eten i.p.v. alle 3. 

 

 

 

  

Wat ook kan helpen is het maken van een 'brainstorm'

Als...... dan.......

Heb je deze vragen beantwoord, ga dan voor jezelf ook na wat je kunt doen wanneer het even minder gaat. Hoe kom je dan aan motivatie? 

 

Maak voor jezelf een plan door de zin 'als....dan....' in te vullen.

Als ik naar een verjaardag ga dan kies ik wel een gebakje maar neem ik verder alleen gezonde hapjes zoals snoeptomaatjes of stukjes komkommer en sla ik de gefrituurde hapjes zoals een bitterbal af. 

 

Vind je het lastig om zelf aan de slag te gaan met je doel? Zou je graag Gezond Genieten maar wil je graag een stok achter de deur om je te ondersteunen met positieve motivatie? Laat je gegevens achter en ik neem z.s.m. contact met je op. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0