Gezond lunchen op het werk

Als moeder heb je het eigenlijk hartstikke druk. De kinderen gaan naar school, zij moeten hun tussendoortje meenemen en wanneer zij overblijven ook hun lunch. Je moet zorgen dat ze op tijd zijn en dat ze voordat ze deur uit gaan een ontbijtje binnen hebben. Gehaast zorg je dat je zelf een boterham met kaas naar binnen hebt gewerkt terwijl je voor de kinderen alles aan het inpakken bent. Gehaast de jassen aan en op de fiets naar school en dan heb je het toch weer voor elkaar de kids zijn op tijd op school. Nu door gehaast door fietsen naar het werk. Eenmaal op het werk zie er tegen op om weer de kantine in te gaan tijdens de lunch want de keuzes die je daar kunt maken helpen je niet tijdens het afvallen. Dan toch maar weer voor gemak het broodje kroket.

tips voor een gezonde lunch op het werk

Ga voor vezels

Laat de witte broodjes en boterhammen voor wat het is en kies voor volkoren producten. Dit hoeft niet altijd brood te zijn maar dit kan ook volkoren pasta zijn in een pastasalade. 

Kies je voor een salade denk dan ook eens aan peulvruchten of voeg wat noten toe. 

Drink voldoende

Drink bij de lunch een groot glas water of (groene) thee. Daarnaast kun je ook een glas halfvolle melk of karnemelk nemen. 

Ga voor groentes

Om aan een gezonde hoeveelheid groentes op een dag te komen is het verstandig om deze niet alleen bij het avondeten te eten maar juist over de gehele dag verspreid. Ook ik moet er niet aan denken om 's avonds 300-400 gram sperziebonen te moeten eten. Juist door tijdens tussendoortjes en bij de lunch ook groentes te eten is het gemakkelijker om aan een grotere hoeveelheid groente te komen per dag.  

Tijdens de lunch kun je denken aan soep of een salade maar ook aan de simpele volkoren boterham met kaas kun je bijvoorbeeld komkommer, paprika of snoeptomaatjes toevoegen om meer groentes te eten. 

Fruit

Geen tijd of zin gehad in een tussendoortje. Neem wat fruit aan het einde van de lunch. 

Ga voor vis

Neem 1 keer per week lekker een visje mee voor op het werk. Denk aan markreel, haring, zalm of tonijn. Dit kan op het brood maar natuurlijk ook in een lekkere salade. 

Maak bijvoorbeeld deze markreelsalade eens wanneer je 's avonds aan het wachten bent tot de rijst is gekookt. 

Goede voorbereiding

Heb je op het werk in de kantine weinig keuze in gezonde producten. Of werk je in de thuiszorg en rij je van cliënt naar cliënt en lunch je in de auto?

Neem dan je lunch mee vanuit thuis. Zorg dat je goed bent voorbereid en ga op zoek naar een goede lunchtrommel. Een fijne trommel om mee te nemen is bijvoorbeeld de Mepal Bento Take a Break Lunchbox. Een lunchtrommel met meerdere vakjes waardoor je je dressing voor een salade apart kunt mee nemen. Maar wat salade zonder dat je brood al soppig wordt. 

Daarnaast kan een foodjar ook erg handig zijn wanneer je soep of warme havermoutpap wilt meenemen. 

Ook kan het handig zijn om de avond van te voren je lunch al voor te bereiden of wen jezelf aan om de wekker iets vroeger te zetten zodat je de tijd hebt om een gezonde lunch mee te nemen. 

Heb je naar aanleiding van deze tips nog meer vragen of wil je graag meer weten over wat ik persoonlijk voor jou kan betekenen? Maak dan gebruik van een gratis kennismakingsgesprek. Laat je gegevens achter en ik bel je z.s.m. op om jouw vragen te beantwoorden. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0