6 motivatietips om te bewegen

Vaak begin in je wanneer je wilt gaan afvallen ook met meer bewegen. Maar naar een paar weken komt de klad erin. Je vriendin kan niet mee en het regent, je slaat zelf ook steeds vaker over. Elke week is er wel een andere reden die voorrang heeft. Met deze tips weet ook jij de motivatie te behouden en blijf je lekker bewegen en afvallen. 

1. Beweeg samen

Als stok achter de deur is het fijn om samen te gaan bewegen. Dit kan zijn met een vriendin of de buurvrouw. Samen wandelen in de buurt. Maar dit kan ook zijn binnen een vereniging. Zo heb je de stok achter de deur van een hele groep en vaak wil je ook waar voor je geld wanneer je ervoor betaald. Geef aan de ander aan dat je wilt afvallen, zo kunnen ze je helpen motiveren wanneer je het even niet ziet zitten om te gaan bewegen. Wil je dan afzeggen wanneer het miezert i.p.v. stortregent dan kan je vriendin aangeven dat het wel meevalt met het weer en kan ze je een keer tegemoet komen lopen i.p.v. staan wachten op jullie startpunt. 

2. Doe wat je leuk vind

Kun je echt niks leuks bedenken aan bewegen? Denk eens aan vroeger wat je graag deed. Was dit bijvoorbeeld turnen of speelde je juist graag buiten of vond je het juist heerlijk om te zwemmen? Ga bij jou in de buurt op onderzoek uit wat er allemaal te doen is. Is er een 18+ groep binnen de turnvereniging of een bootcampgroep in de buurt? Of wilde je juist als klein meisje op voetbal en kon dit toen niet. Ga kijken waar er in de buurt en damesteam voetbalt en ga een keer meetrainen. Liever iets individueels zoals mountainbiken of kitesurfen. Ga na waar je deze kunt huren zodat je het eerst een keer paar keer kunt proberen of een les kunt boeken en laat je daarna goed adviseren in de aankoop. Zo heb je meer kans dat je het bewegen leuk vind en het dus langer vol gaat houden.  

3. Beloon jezelf

Vind je het echt helemaal niks om te bewegen. Stel jezelf dan een doel. Leg in het begin de lat niet te hoog want anders duurt het ellendig lang voordat je jezelf mag belonen. Bijvoorbeeld een maand lang bewegen zonder af te melden / over te slaan. 

 

Je kunt jezelf bijvoorbeeld belonen met een heerlijke massage bij een schoonheidssalon of juist een manicurebehandeling. Een nieuw paar wandelschoenen. Een mooie sportbroek. Of juist een mooi bosje bloemen. Zorg dat je echt geniet van je beloning.

4. Zorg voor regelmaat

Het kost tijd om een oude gewoonte te laten gaan. Ben jij gewend om op dinsdagavond op de bank te liggen en netflix te kijken maar zou je graag meer willen gaan bewegen en wil je dit op dinsdag en vrijdag gaan doen. Dan zul je voor jezelf een systeem moeten gaan bedenken om daadwerkelijk er ook mee aan de slag te gaan. Zorg ervoor dat bewegen belangrijk genoeg wordt en dat je het niet zo maar afzegt bijvoorbeeld vanwege een paar regendruppels. Een onverwachte afspraak, kijk in je agenda en verzet het naar een andere dag zodat je die week toch 2 keer een beweegmoment hebt gehad. 

5. Ga jezelf niet vergelijken

Vergelijk jezelf niet met iemand anders. Doe sportkleding aan waarin jij je comfortabel voelt en niet omdat de rest van de groep ook in zo'n sportlegging rondloopt i.p.v. een trainingsbroek. Ga ook niet met iemand mee hardlopen die gevorderd is, mits diegene mee loopt op jouw tempo. Anders zul jij er geen voldoening uit halen en de volgende keer gemakkelijker afzeggen. 

Laat je in de sportschool goed adviseren over het gewicht en de herhalingen die je pakt tijdens het fitnessen, kijk dit niet af bij je buurman/buurvrouw, dit verhoogt de kans op blessurers. 

Wil je meer gaan wandelen, haal dan goeie wandelschoenen, zeker wanneer je grotere afstanden wilt gaan lopen. 

Ben je nu rond de 35, vergelijk jezelf dan niet met wat je allemaal deed toen je 17 was. Vergelijk jezelf alleen met gisteren en zet die stap vooruit naar jouw doel.

6. Blijf doorzetten

Lukt het even niet zoals je wilt, geef dan niet gelijk op. Vertrouw in jezelf en geef sommige dingen tijd. Een nieuwe gewoonte aanleren lukt je niet in een dag. Hier gaat soms wel 3 maanden tot 2 jaar over heen. 

Baal er niet te lang van wanneer het mis gaat, maar pak het gelijk weer op en wacht niet tot een nieuwe week. Het gezegde nieuwe week, nieuwe kansen klopt maar ga daar niet op zitten wachten, pak je kans op dit moment.

Heb je naast bewegen ook moeite om variatie in het ontbijt te krijgen? Vind jij het moeilijk om elke dag te beginnen met een gezond ontbijt?

Vraag dan via onderstaande link mijn e-book aan met makkelijke ontbijtrecepten voor moeders

Reactie schrijven

Commentaren: 0