Ga mee op piratenavontuur

Je weet dat jij dat anderen je kunnen ondersteunen maar dat jij de enige bent die verandering kan brengen

Hulp bij kritische eters

Met plezier op ontdekkingsreis!

 

Lachende gezichten aan tafel en lege bordjes na de maaltijd, daar droomt iedere ouder van. Toch gaat het er vaak anders aan toe.

Heb je ook strijd aan tafel met je kind(eren)? Omdat ze eenzijdig eten, alles wat groen is op voorhand weigeren én bovenal niets nieuws willen proeven? Deze kinderen worden ook wel kritische eters genoemd. De Reis van 5 kan voor verbetering zorgen.

Ga als piraten mee op avontuur!

 

Door het spelelement durven kinderen veel meer te proeven en ontwikkelen ze (ongemerkt) een gezonder eetpatroon.

 

De Reis van 5 stimuleert kinderen spelenderwijs om gevarieerd te eten én het is nog leuk ook! Jullie veroveren de wereld door het uitvoeren van creatieve, uitdagende maar vooral ontzettend lekkere voedingsopdrachten. Alle typen maaltijden zijn in dit piratenspel vertegenwoordigd. Stimuleer je kind spelenderwijs om nieuwe producten te proeven en met plezier gevarieerder en gezonder te leren eten.

Kruip met het gezin in de huid van een piratenbemanning en ga samen met de kinderdiëtist op ontdekkingsreis! 

Nieuwsgierig? Probeer hieronder alvast een opdracht uit!

 

 

Ga je mee op reis?

Spelenderwijs nieuwe smaken ontdekken

 

Voor wie?
kinderen 4-10 jaar (en hun ouders)

Wat krijg je?

  • Het eetspel De Reis van 5.
  • Ondersteuning bij het ontwikkelen van gezonde eetgewoontes.
  • Tips en tricks om het proeven van nieuwe smaken te stimuleren.
  • Creatieve, verantwoorde én leuke recepten.
  • Meer gezelligheid aan tafel.
  • Quality time met het hele gezin.

Wat leren jullie?

  • Spelenderwijs nieuwe smaken ontdekken.
  • Gevarieerder en met plezier eten.
  • Meer over gezonde voeding en het bereiden ervan.
  • Ontdekken dat groenten en fruit ook leuk en lekker kunnen zijn.

Durven jullie mee op reis? Meld je aan en breng het plezier aan tafel terug!

Wanneer er sprake is van overgewicht op jonge leeftijd, dan is de kans groot dat je kind als volwassene ook overgewicht heeft. Het is daarom belangrijk om nu al aandacht te geven aan het overgewicht. Daarnaast zitten kinderen met overgewicht vaak minder lekker in hun vel en ondervinden ze vaker last op sociaal- emotioneel vlak. Redenen genoeg dus om aan de slag te gaan en je kind te laten groeien naar een gezond gewicht.

Wil je weten of er sprake is van overgewicht? Met de BMIcalculator kun je dit uitrekenen.

Waar moet je opletten als er sprake is van overgewicht?

Een dieet voor kinderen is anders dan voor volwassenen. Het is namelijk belangrijk dat de groei van het kind niet verstoord wordt. Bij Eten Met Plezier bereiken we dit door een advies te geven met aandacht voor voldoende voedingsstoffen. Daarnaast is lekker eten natuurlijk ook belangrijk en geven we praktische tips over hoe je gezond en gevarieerd kunt eten.

Niet afvallen, maar groeien naar het gezonde gewicht staat centraal.

Bij Eten Met Plezier werken we met de methode Lekker Pûh!!! Deze methode is ontwikkeld voor kinderen en jongeren met overgewicht. Op een leuke en speelse manier leren kinderen meer over gezond eten en de werking van het lichaam. Ook ontdekken ze hoe ze fit worden en blijven. Daarnaast leren kinderen (samen met ouders) zelf keuzes maken, waardoor ze sterker in hun schoenen komen te staan.

 

Voor tieners en jongvolwassenen

Als tiener of jongvolwassenen ga je steeds meer eigen keuzes maken, ook over wat je eet. Dit is niet altijd gemakkelijk. Zeker niet als je allerlei meningen om je heen hoort en verschillende dingen leest op social-media. Wil je weten hoe het echt zit en hoe je op een gezonde manier een gezond gewicht bereikt, dan helpen we je graag.

Wil je meer informatie over begeleiding bij kinderen, tieners of jongvolwassenen met overgewicht? Neem dan gerust contact op.

 

Do’s 

  • Maak het eetgedrag niet té belangrijk; ga er niet op hameren richting je kind of er continu iets van zeggen. Beter om duidelijke afspraken te maken met je kind; bijvoorbeeld dat er één keer per week een ‘ongezonde’ maaltijd op het menu staat, zoals pizza, patat of pannenkoeken. En dat het één keer per week mag snacken met bijvoorbeeld chips of chocolade. Laat je kind per week kiezen wanneer het dat wil doen. Vul de overige tussendoor-momentjes in met groente of fruit!
  • Stimuleer je kind om naar zijn/haar eigen lichaam te luisteren en zo beter te leren voelen wanneer het lijf genoeg heeft gehad. Maak je kind bewust van het verschil tussen ‘hoofd-honger’ en ‘buik-honger’.
  • Help je kind door samen met hem/haar vooruit te kijken. Bekijk wat die week eventuele ‘lastige’ momenten zijn. Bijvoorbeeld een verjaardagsfeestje. Bespreek samen hoe het kind om zal gaan met alle lekkers dat dan aangeboden wordt.
  • Het vele zitten/weinig bewegen is natuurlijk ook een belangrijke factor in het ontstaan van overgewicht. Help je kind om in de dagelijkse gewoonten meer te bewegen, door bijvoorbeeld vaker de fiets te pakken, er een gewoonte van te maken ’s avonds nog een rondje te gaan wandelen samen of bij het winkelen de trap te nemen in plaats van de lift of roltrap.

Don’ts

  • Je kind alle lekkere dingen ontzeggen.
  • Boos worden als je kind toch een keertje teveel heeft gegeten of heeft gesnoept.
  • Verschil maken met broers of zussen. Ik zeg altijd; ze mogen allebei hetzelfde brood en beleg. Maar het mag nooit een taartje worden. Dat is voor beide kinderen een goede regel. Want een gezond eetpatroon is ook goed voor een ‘slank’ kind.

 

Bovenstaande tips helpen je wellicht al een beetje op weg, tijdens de consulten is er ook aandacht voor het positief stimuleren naar een gezonder leefpatroon.

Grootouders, vrienden, vriendinnen en alle anderen die jullie kinderen tijdelijk onder hun vleugels krijgen, hebben invloed op het eetgedrag van je kind. Hoe ga je daar mee om? Wij geven je alvast wat tips!

 

  • Bespreek met de oppas welke voedingspunten voor jou belangrijk zijn. Leg uit waarom je daarvoor gekozen hebt. Probeer daarvoor begrip te kweken.
  • Maak duidelijk dat, wat eten betreft, rust en regelmaat belangrijk zijn.
  • Ieder huis heeft zijn eigen orde. Daar moeten kinderen aan wennen. Maar als het om eten gaat, moeten de regels van het ouderlijk huis gevolgd worden. Daar moet niet te veel van afgeweken worden. Dat wekt verwarring.
  • Natuurlijk willen vooral grootouders hun kleinkinderen verwennen. Dat moet kunnen. Bespreek met hen de manier waarop. Als het over eten of snoepen gaat, probeer het binnen jouw kaders te brengen.
  • Vraag de oppas samen met je kinderen te eten. Immers, plezier maken doe je samen en “Eten Met Plezier” doe je ook samen.
  • Maak, vooral de eerste weken, voor de oppas een schema op papier met wat en wanneer gegeten en gedronken moet worden. Dit dient als houvast. Spijker de oppas er niet op vast.
  • Vergeet niet je oppas(sen) af en toe aan tafel uit te nodigen. Zo kunnen ze zien hoe het eten er bij jullie aan toe gaat.