Ticket to a Healty you

Afvallen? Richt je op wat je wel mag eten!

Je kent het gevoel vast wel. Je hebt besloten gezonder te gaan eten. Even geen snacks en tussendoortjes of niet meer ’s avonds de koelkast induiken. En zeker geen chocolade meer eten. Juist dan kan het zomaar gebeuren dat die lekkere verleidingen de hele dag in je hoofd zitten. Want wat gebeurt er als iemand tegen je zegt dat je niet aan een roze olifant mag denken? Precies!

 

 

Wat je aandacht geeft groeit

 

Je hebt het jezelf vast ook wel eens horen zeggen: ‘Nee, dat mag ik niet. Ik ben aan het lijnen en ik mag geen taart’ en vul het verder maar in. Als jij je richt op wat je niet wilt is dat juist wat je krijgt. Je gedachten richten zich op die zaken die je voor jezelf als verboden hebt bestempeld en prompt zijn ze overal om je heen.

 

 

‘Ik mag geen … ‘

 

Taalgebruik als ‘Ik mag geen …’ laat het ook nog eens lijken alsof de keuze je door een ander is opgelegd, alsof iemand anders je het verboden heeft. Hiermee leg je de regie buiten jezelf en dat maakt je keuze een stuk minder krachtig. Ga zelf aan het stuur van je leven staan, maak eigen keuzes in je leefstijl en spreek je hierover uit in krachtige bewoordingen.

 

 

‘Ik kies ervoor om ..’

 

Vervang alles wat je van jezelf niet mag door datgene waarvoor je vanaf nu wel kiest. ‘Ik kies ervoor om een biscuitje te eten’ in plaats van ‘Ik mag geen taart meer’. ‘Ik kies ervoor om iedere ochtend fruit bij mijn ontbijt te eten’, ‘ik kies ervoor om elke dag 30 minuten buiten te wandelen’, ‘ik kies ervoor om elke dag tijd voor mezelf te maken’. Je zult merken dat deze manier van het verwoorden van je keuzes je helpt om je aandacht te richten op dat wat je wel wilt voor jezelf en ondersteunend werkt bij het uitvoeren van die keuzes.

 

 

Stap-voor-stap naar een gezondere leefstijl

 

De afgelopen weken richtte we ons met de campagne ‘Ticket to a Healthy You’ op het worden van de beste versie van jezelf. We lieten je zien dat je met het doorvoeren van kleine stappen steeds een beetje meer gezondheid, ontspanning en beweging in je leven kan brengen. We hopen dat onze campagne je heeft geïnspireerd om zelf de reis aan te gaan en een stap te zetten naar een gezondere leefstijl. Waar kies jij vanaf nu voor?

 

Gezonde groet, Maike

 


 

 

Maike is communicatiemedewerker voor de BGN. Zij heeft interesse in alles wat te maken heeft met gezondheid en gedrag. Vanuit haar achtergrond als gezondheids-wetenschapper en gewichtsconsulent blogt zij de komende tijd in het kader van de campagne 'Ticket to a Healthy You'.


Inspireer jezelf tot een gezonde leefstijl!

 

Hou je ook zo van plaatjes kijken in tijdschriften en via sociale media als Pinterest? Ik kan zelf enorm enthousiast worden van mooie beelden en teksten. Deze inspireren me tot het veranderen van mijn woonkamer, het bedenken van een pakkende slogan voor een communicatiecampagne of het uitproberen van nieuwe recepten. En zoals gezegd: ‘Een beeld zegt meer dan 1000 woorden’. Ook jij kan daar je voordeel mee doen als het gaat om een stap te zetten naar een gezondere leefstijl.

 

Welk beeld roept ‘gezond leven’ bij jou op?

 

Een fijne en creatieve manier om jezelf aan te zetten tot een gezondere leefstijl is het visueel maken van je doel. Wat houdt ‘gezond leven’ in voor jou? Welke beelden roept het op? Ga bijvoorbeeld via internet en in tijdschriften op zoek naar plaatjes, teksten, personen, boeken die voor jou bijdragen aan je beeld van ‘gezond leven’. Voeg al deze beelden samen en creëer een inspirerend en visueel inspiratiebord dat je helpt herinneren waar je naartoe werkt.

 

Van beeld naar actie

 

Hoe maak je nu de stap van dit beeld naar een concrete actie in je dagelijks leven, die bijdraagt aan je doel? Zorg er in ieder geval voor dat je jouw inspiratiebord een mooie en centrale plek geeft in je huis. Een plaats waar je er dagelijks naar kunt kijken en weer even herinnerd wordt aan dat wat je voor jezelf wilt creëren. Vervolgens sta je eens uitgebreid stil bij wat er allemaal voor elementen op je inspiratiebord zijn te zien. Pik er één van deze elementen uit en formuleer hierover een eerste stap/actie om mee aan de slag te gaan.

 

Een eerste stap

 

Misschien staan op jouw inspiratiebord wel veel plaatjes van lekkere recepten. Een eerste stap zou kunnen zijn dat je vanaf nu iedere week een nieuw, gezond recept uitprobeert. Bevalt het gerecht dan voeg je dit toe aan je weekmenu en op deze manier verander je stap-voor-stap hetgeen wat je eet. Of je hebt juist veel natuur – en ontspanbeelden in je inspiratiebord staan. Van daaruit kun je een actie formuleren die zorgt voor meer ontspanning in je week, bijvoorbeeld dagelijks 30 minuten in de buitenlucht doorbrengen.

 

Laat je verleiden

 

Heb je een eerste stap geformuleerd, zorg dan ook dat je omgeving je daar steeds aan herinnerd. Ga je vanaf nu iedere dag wandelen, zet je loopschoenen dan in het zicht. Meer fruit eten? Zorg voor een goed gevulde fruitschaal op een opvallende plek. Gezonde tussendoortjes? Vul je koelkast en voorraadkast vanaf nu volop met gezonde alternatieven. Zo grijp je niet mis en is er altijd een gezonde keuze te maken.

 

Ga vandaag nog aan de slag met je eigen gezonde-leefstijl-inspiratiebord en laat je verleiden tot een gezondere leefstijl!

 

Gezonde groet, Maike

 


 

Maike is communicatiemedewerker voor de BGN. Zij heeft interesse in alles wat te maken heeft met gezondheid en gedrag. Vanuit haar achtergrond als gezondheids-wetenschapper en gewichtsconsulent blogt zij de komende tijd in het kader van de campagne 'Ticket to a Healthy You'.


Omgaan met terugval. Ben jij nog op de juiste weg?

 

Het is een normaal proces om bij verandering soms terug te vallen in oud gedrag. Het oude gedrag is immers het automatische patroon. De kunst is het nieuwe gedrag te maken tot een automatisch patroon, waarover je niet meer hoeft na te denken. Dit gaat met vallen en opstaan.

 

Pak je ritme zo snel mogelijk weer op!

 

Wat kun je doen als je merkt dat je in je oude gewoonte vervalt? Pak je ritme zo snel mogelijk weer op! Terugval is menselijk en niet erg. Daarbij is het ontzettend leerzaam. Ga voor jezelf na op welke momenten je het moeilijk vindt je nieuwe gewoonte vol te houden. In welke situatie heb je het moeilijk? Beschrijf deze situatie zo precies mogelijk. Bijvoorbeeld: Op welk tijdstip van de dag is dat, wat gebeurt er dan, wie zijn erbij, waar ben je, wat denk je?

 

Vermijd doemdenken

 

Niet alles is verloren als je een keer een taartje eet of je niet aan de afspraken houdt die je met jezelf hebt gemaakt. Vermijd dan ook het strenge denken en de gedachte dat het nu toch geen zin meer heeft en alles verloren is. Oké, je bent even van je pad afgeweken, maar dat is nog geen reden dan maar door te lopen. Terug naar de hoofdroute en gewoon door op de nieuw ingeslagen weg. Je kan het!!

 

Verzin strategieën om met moeilijke momenten om te gaan

 

Ga liever constructief aan de slag met de momenten waarop je het lastig vindt het nieuwe gedrag vol te houden. Stel jezelf de volgende vragen: Wat kan je in zo’n situatie doen? Wat kan je doen om deze situatie te voorkomen? Wie kun je in deze situatie om steun vragen? Schrijf deze strategieën op en pas ze toe als je voelt dat de situatie je ontglipt.

 

Zie terugval als een kans iets over jezelf te leren

 

Wat leidde ertoe dat je terugviel in oud gedrag? Wat was de aanleiding? Als je achteraf op de situatie terugkijkt, waren er dan al signalen of tekens die erop duiden dat je dreigde terug te vallen in oud gedrag? Hoe meer je op een dergelijke manier je eigen gedrag onderzoekt, hoe beter je dit helpt risicosituaties te herkennen en strategieën in te zetten om hiermee om te gaan. En kom je er even helemaal niet meer uit? Sta dan weer even stil bij wat je wil bereiken en waarom dit zo belangrijk voor je is.

 

Gezonde groet, Maike

 


 

 

Maike is communicatiemedewerker voor de BGN. Zij heeft interesse in alles wat te maken heeft met gezondheid en gedrag. Vanuit haar achtergrond als gezondheids-wetenschapper en gewichtsconsulent blogt zij de komende tijd in het kader van de campagne 'Ticket to a Healthy You'.


Elke grote reis begint met een kleine stap

Je bestaande gedrag of gewoontes radicaal omgooien is lastig. De truc is om je doel op langere termijn op te delen in behapbare, kleinere stappen. Dan is je succeskans groter en je motivatie om door te pakken ook!

 

Het kost je ongeveer 3 tot 4 weken om een nieuwe gewoonte je eigen te maken. Onderstaand zie je een lijstje met gezonde gewoontes. Met welke van deze gewoontes ga je aan de slag? Kies er één of formuleer een eigen gekozen actie en start direct.

 

Vanaf nu...

 

  • Vervang ik frisdrank door water (eventueel op smaak gebracht met fruit en verse kruiden)
  • Sla ik geen maaltijden over
  • Vervang ik bestaande snacks voor gezonde tussendoortjes
  • Eet ik groente bij iedere maaltijd
  • Kom ik in beweging, iedere dag: Ga ik lunchwandelen, pak ik voortaan de fiets, maak ik een ommetje na het eten, .....
  • Zorg ik voor voldoende ontspanning
  • Ga ik op tijd naar bed
  • Vervang ik witte rijst, pasta en brood door volkorenproducten
  • Lunch ik voortaan met een salade
  • …………………………………………………(formuleer een eigen gekozen actie)

 

Tips om te slagen

 

  • Plak je nieuwe gewoonte op de badkamerspiegel of een andere voor jou dagelijks zichtbare plek.
  • Zoek mensen in je omgeving die je steunen bij het uitvoeren van je nieuwe gewoontes.
  • Bedenk wat je kan doen om het uitvoeren van je nieuwe gewoonte makkelijk te maken. Bijvoorbeeld ’s avonds al een gezond ontbijt klaarzetten in de koelkast, een screensaver op je computer installeren die je eraan herinnert om pauze te nemen en een ommetje te lopen, ...
  • In mijn vorige blog liet ik je al zien dat ook het veranderen van omgeving kan meehelpen in het doorbreken van je routines en het uitlokken van nieuw gedrag.

 

Stap voor stap

 

Lukt het je om de nieuwe gewoonte 21 dagen onafgebroken uit te voeren? Grote kans dat je er nu minder bij hoeft na te denken. Voeg in dat geval een nieuwe gewoonte aan je lijstje toe. Zo werk je stap voor stap aan je te bereiken doel. Wat is jouw volgende stap?

 

Gezonde groet, Maike

 


 

 

Maike is communicatiemedewerker voor de BGN. Zij heeft interesse in alles wat te maken heeft met gezondheid en gedrag. Vanuit haar achtergrond als gezondheids-wetenschapper en gewichtsconsulent blogt zij de komende tijd in het kader van de campagne 'Ticket to a Healthy You'.


Gewoontes doorbreken? Doe alsof je op vakantie bent!

Herken je ook dat je op vakantie vaak ideeën krijgt om dingen anders aan te pakken? De verandering van omgeving en het loslaten van je vaste patroon geeft lucht en ruimte in je hoofd voor nieuwe plannen. Ook eet je vaak andere dingen. Misschien niet altijd even gezond op vakantie ;-), maar het idee is dat de verandering van omgeving maakt dat je vaste gewoontes makkelijker loslaat en vervangt door nieuwe gewoontes.

Vaste gewoontes

In mijn blog van vorige week schreef ik al over het onder de loep nemen van je vaste gewoontes. Wanneer je gewoontes niet bijdragen aan je gezondheid is het goed om na te gaan hoe je ze kunt aanpassen. Maar dat aanpassen is lang niet zo eenvoudig als het klinkt. Wij mensen zijn nu eenmaal gewoontediertjes en het veranderen van een vast gedragspatroon daar komt nog wel wat bij kijken.

Andere omgeving, andere gewoontes

Veel van ons gedrag is een onbewuste en automatische reactie is op onze omgeving. Deze bekende omgeving prikkelt je om bekend gedrag te vertonen. Niet handig wanneer je jouw vaste gewoontes wilt veranderen. Toch kan een andere omgeving de stap naar het vertonen van ander gedrag vergemakkelijken en daarvoor hoef je niet direct op vakantie te gaan. Doe alsof je op vakantie bent door bijvoorbeeld eens in een andere supermarkt de boodschappen te doen, een andere route naar je werk of de school van je kinderen te fietsen of je koelkast anders in te delen. Want nieuwe prikkels leiden tot nieuw gedrag. Wil je een specifieke gewoonte veranderen? Bekijk dan in welke omgeving je deze gewoonte vertoont en pas de omgeving aan.

Welke omgevingskenmerken verleiden jou tot ongewenst gedrag?

Ga voor jezelf eens na op welke plekken je gedrag vertoont dat je zou willen veranderen. Probeer vast te stellen welke kenmerken in deze omgeving je verleiden tot oud en ongewenst gedrag. Bijvoorbeeld: Je wilt minder snoepen op je werk. Op je kantoor is een koektrommel aanwezig en die staat ook nog eens in jouw zicht. Dit maakt dat het voor jou lastig is om minder te snoepen. Ga na hoe je deze omgeving zo kunt aanpassen, dat de prikkels (koektrommel in het zicht) die je nu verleiden tot ongewenst gedrag (snoepen) worden omgezet in prikkels die jou verleiden tot gedrag dat past bij je voornemen (minder snoepen). Vervang in overleg met je collega’s de koektrommel bijvoorbeeld door een fruitschaal, verplaats de koektrommel of ga zelf op een andere werkplek zitten.

Door kleine veranderingen in je omgeving door te voeren lok je bij jezelf nieuw gedrag uit. Dit brengt  je weer een stap dichter bij je eindbestemming, namelijk: ‘De beste versie van jezelf’.

Gezonde groet, Maike


Maike is communicatiemedewerker voor de BGN. Zij heeft interesse in alles wat te maken heeft met gezondheid en gedrag. Vanuit haar achtergrond als gezondheids-wetenschapper en gewichtsconsulent blogt zij de komende tijd in het kader van de campagne 'Ticket to a Healthy You'.


Neem je huidige gewoontes eens onder de loep

Gewoontes zijn gedragingen waarvan je vaak niet eens meer in de gaten hebt dat je ze doet. Ze zijn erin geslopen en tot automatische processen verworden. Veel gewoontes zijn ook nog eens gekoppeld aan een situatie, moment, een gedachte of emotie. Belangrijk dus om ze eens onder de loep te nemen en te kijken of ze je helpen je bestemming te bereiken.

 

Koffiedrinken bijvoorbeeld

 

Ga eens voor jezelf na wanneer je dat op een dag doet. Op wat voor momenten is dat? En zijn dat altijd dezelfde momenten? Je kunt je afvragen of je iedere dag op hetzelfde tijdstip trek hebt in koffie, of dat de situatie (bijvoorbeeld de ochtendpauze op je werk) is gekoppeld aan een bepaalde gewoonte (in dit geval koffiedrinken). Koffiedrinken kan op haar beurt weer gekoppeld zijn aan een andere gewoonte, bijvoorbeeld een koekje eten. Nu is een koekje op zijn tijd geen drama. Maar wel als je iedere pauze op je werk koffiedrinkt met een koekje erbij. Dan kan een onschuldige gewoonte, uitmonden in een jaarlijkse gewichtstoename.

 

Maak een lijst van je dagelijkse gewoontes

 

Een hulpmiddel om een gewoontelijst te maken is om je afgelopen dag eens door te lopen. Begin bij het opstaan en ga stap voor stap na wat je hebt gedaan. Welke van je gedragingen komen dagelijks terug? Hoe dragen ze bij aan je gezondheid?

 

Bedenk bij iedere ongewenste gewoonte een alternatief

 

Welke van je huidige gewoontes zou je graag gedag zeggen? Kies er 3 en beschrijf zo specifiek mogelijk wat je nu doet en wat je ervoor in de plaats kunt doen. Een voorbeeld: Je drinkt nu veel frisdrank en wilt dit veranderen. Huidige gewoonte: 6 glazen frisdrank per dag. Welk alternatief kun je kiezen in plaats van frisdrank? Alternatief: Ik drink vanaf vandaag 4 glazen water en 2 glazen frisdrank per dag.

 

Wees reëel

 

Van 6 glazen frisdrank per dag naar helemaal geen frisdrank meer drinken is een grote, misschien wel onrealistische stap. Bepaal daarom voor jou haalbare alternatieven. Die mogen je best een beetje uitdagen, maar moeten wel reëel blijven. Iedere grote reis begint tenslotte met een kleine stap. Wat is jouw volgende stap?

 

Gezonde groet, Maike

 


 

 

Maike is communicatiemedewerker voor de BGN. Zij heeft interesse in alles wat te maken heeft met gezondheid en gedrag. Vanuit haar achtergrond als gezondheids-wetenschapper en gewichtsconsulent blogt zij de komende tijd in het kader van de campagne 'Ticket to a Healthy You'.


Ticket to a Healty You

Met de zomer in het vooruitzicht, de zon die weer wat vaker schijnt en de zomerkleding die uit de kast tevoorschijn komt breekt ook een periode aan waarin we weer wat meer van onszelf laten zien. Het mooie weer vraagt om luchtigere en vaak blotere kleding. En dat maakt dat je je automatisch meer bewust bent van je lichaam en hoe je in je vel zit.

Zit jij lekker in je vel?

Misschien ben je de afgelopen jaren moeder geworden en heb je nog niet helemaal het lichaam terug zoals je het kende voor je zwangerschap. Of je nadert de overgang en merkt daarbij dat je lichaam verandert. Maar het kan ook zijn dat je gewoon een paar kilo kwijt wilt bij de gedachte dat je straks weer in bikini moet.

Je gezondheid is belangrijk. Maar misschien nog wel belangrijker voor jou is dat je lekker in je vel zit. Als je te zwaar bent, mis je dat gevoel soms. Misschien laat je leuke dingen aan je voorbij gaan, remt je gewicht je in je dagelijkse doen en laten. Dat is zonde en je kunt er wat aan doen.

Met kleine veranderingen kun je veel bereiken

Wij geloven dat er altijd een keuze is voor positieve verandering en willen jou meenemen op een ontdekkingstocht. Een reis naar de beste versie van jezelf, erachter komen wat nu écht gezond is, jezelf beter leren kennen. We willen je inspireren en enthousiasmeren. Reis je met ons mee?

Met onze campagne ‘Ticket to a Healthy You’ bieden we je simpele recepten voor lekkere en gezonde gerechten, geven we tips en inspiratie voor een vitaal leven. We willen je laten zien dat je met kleine veranderingen die je consequent doorvoert een blijvend resultaat kunt bereiken.

Start je reis en leer omgaan met de uitdagingen op je pad

Het aangaan van deze reis is misschien nog wel belangrijker is dan de eindbestemming. Natuurlijk wil je dat gewicht kwijt. Maar de stappen die daartoe kunnen leiden, het proces dat je doormaakt, je valkuilen en moeilijke momenten leren kennen, van je pad afraken en dan toch weer terug op de route komen. Dat is de reis waar het bij iedere verandering over gaat. En hoe beter je die uitdagingen kent, hoe beter je in staat bent om koers te houden. De koers die je voor jezelf hebt bepaald.

Volg je onze campagne de komende weken en start je eigen reis. Bepaal je bestemming en zet actief stappen naar de beste versie van jezelf. Wat is jouw eerste reisdoel?

Gezonde groet, Maike


Maike is communicatiemedewerker voor de BGN. Zij heeft interesse in alles wat te maken heeft met gezondheid en gedrag. Vanuit haar achtergrond als gezondheids-wetenschapper en gewichtsconsulent blogt zij de komende tijd in het kader van de campagne 'Ticket to a Healthy You'.


Begin met jouw bestemming voor ogen

Je hebt voor jezelf besloten de stap te zetten, de uitdaging aan te gaan op zoek naar de beste versie van jezelf. Je wilt je lekkerder voelen, je gezondheid verbeteren, maar vooral trots zijn op jezelf. Maar waar begin je en hoe pak je dit het beste aan?

Bepaal je einddoel

De eerste stap in een veranderproces is dat je weet waar je heen wilt, je de richting bepaalt. Als je jouw bestemming duidelijk voor ogen hebt, heeft dat invloed op al je beslissingen onderweg. De volgende oefening kan je helpen om je richting te bepalen. Deze oefening is gebaseerd op de opdracht ‘Begin met het einddoel voor ogen’ die Stephen Covey beschrijft in zijn boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’. Covey is de bestverkochte managementschrijver van de laatste jaren. Hij richt zich in zijn boeken op allerlei vormen van leiderschap, waaronder leiderschap over onszelf.

De oefening

Stel: je schakelt een gewichtsconsulent in om af te vallen en je leefstijl te verbeteren. Je bent inmiddels een jaar verder en samen kijk je terug op de afgelopen periode. Beantwoord voor jezelf de onderstaande vragen:

  • Welk resultaat heb jij het afgelopen jaar behaald?
  • Wat heb je gedaan? Welke acties heb je ondernomen?
  • Hoe ziet je leven er nu uit?
  • Hoe voel je je daarbij?

Zet je toekomstige resultaten op papier. Beschrijf ze op een manier alsof je ze al behaald hebt. Schrap het woord ‘moeten’ uit je taalgebruik en vervang het door ‘ik wil’ of ‘ik kies ervoor’.

Visualiseer de beste versie van jezelf

Durf groot te dromen, alles wat je wilt is mogelijk. Er zijn geen grenzen, dus ook niet de grenzen die je jezelf op voorhand al hebt opgelegd. Een plaatje of foto kan je helpen je doel te visualiseren. Maak bijvoorbeeld een ‘moodboard’ van de beste versie van jezelf. Durf uit te gaan van wie jij wilt zijn. Niet van wie je moet zijn van jezelf, de buren, je familie of de maatschappij.

Hoe ziet jouw beste versie van jezelf eruit? Hang dit beeld op een plek die je iedere dag ziet. Je badkamerspiegel bijvoorbeeld. Met dit beeld voor ogen weet je waar je de komende periode naartoe werkt!

Gezonde groet, Maike


Maike is communicatiemedewerker voor de BGN. Zij heeft interesse in alles wat te maken heeft met gezondheid en gedrag. Vanuit haar achtergrond als gezondheids-wetenschapper en gewichtsconsulent blogt zij de komende tijd in het kader van de campagne 'Ticket to a Healthy You'.